КМДА Київська міська державна адміністрація


21 грудня 2016

Засідання Колегії Дніпровської райдержадміністрації: про інклюзивну освіту та соціальне обслуговування

Засідання Колегії Дніпровської райдержадміністрації: про інклюзивну освіту та соціальне обслуговування

Відбулося останнє у цьому році засідання колегії Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації. Про впровадження успішного досвіду інклюзивної освіти у навчальних закладах Дніпровського району доповіла начальник управління освіти райдержадміністрації Наталія Іваніна.

Інформуючи присутніх про розвиток у Дніпровському районі інклюзивної освіти Наталія Іваніна зазначила, що у  зв’язку з  докорінними змінами, які  відбуваються в Україні, як і у більшості країн Центральної Європи, забезпечення якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами визначено пріоритетним напрямком розвитку української освіти. У Дніпровському районі постійно ведеться активна робота щодо розвитку цього освітнього напрямку. Так з метою забезпечення інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в дошкільний та загальноосвітній простір у 2016-2017 навчальному році в закладах освіти Дніпровського району функціонує ціла низка інклюзивних груп та класів. Спостерігається позитивна динаміка включення дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивне середовище:

Створена в навчальних закладах Дніпровського району інклюзивна модель освіти охоплює: систему освітніх послуг, зокрема адаптацію навчальної програми та плану, фізичного середовища, методів і форм навчання, використання існуючих у громаді ресурсів, залучення батьків; співпрацю з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до потреб дітей; створення сприятливої атмосфери у дитячому колективі.

У цих закладах запроваджено системний кваліфікований психолого-педагогічний супровід дітей, які перебувають на інклюзивному навчанні, та їх батьків. Враховуючи індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами, учням надається додаткова корекційна допомога, здійснюється психолого-педагогічне супроводження психологами, логопедами, соціальними педагогами. Для роботи в інклюзивних класах вчителі застосовують різноманітні засоби та прийоми викладання матеріалу, перевірки знань, методи концентрації уваги, розробляють індивідуальні картки, використовують ІКТ. Учні з особливими освітніми потребами постійно залучаються  до позакласної роботи: відвідують майстер-класи, музеї, екскурсії, беруть участь у художній самодіяльності. Організувати діяльність учнів з особливими освітніми потребами на уроці та в позаурочний час допомагають асистенти вчителя.

Інклюзивна освіта дала поштовх багатьом вчителям для подальшого саморозвитку, вдосконалення своєї майстерності. Педагоги використовують у роботі наукові розробки та результати наукових досліджень. Зокрема спеціальна школа-інтернат № 26 вдало впроваджує в навчально-виховний процес результати 2-х експериментальних досліджень регіонального рівня: «Інтеграція дітей із синдромом Дауна в спеціальне освітнє середовище (2011 – 2016)» та «Вплив баламетрики на психофізичний розвиток дітей з особливими потребами у навчально-корекційному процесі (2011 – 2014)». Адміністрація та педагогічний колектив цієї школи-інтернату постійно  проводять консультації з фахівцями в галузі спеціальної та інклюзивної освіти Голландії та США, співпрацюють з НБО «Даун-синдром». У 2016 році спеціальній школі-інтернату № 26 надано статус експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня для проведення дослідно-експериментальної роботи за темою «Науково-методичні засади створення моделі психолого-педагогічної та соціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами (спектр аутизму)» (наказ Міністерства освіти і науки України від 01.09.2016 № 1059).

З метою забезпечення безперешкодного доступу дітей з особливими освітніми потребами до навчальних закладів району встановлено пандуси у низці закладів освіти і ця робота буде продовжена наступного року. До роботи з дітьми з особливими освітніми потребами долучились і позашкільні навчальні заклади. У грудні цього року позашкільний навчальний заклад «ЗМІНА» Дніпровського району започаткував благодійну акцію «Дитинство без меж», поєднавши за спільними заняттями творчих дітей та дітей з інвалідністю.

Підсумовуючи, Наталія Іваніна відзначила, що наразі для подальшого успішного впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах району необхідно реалізувати низку заходів. Зокрема стосовно забезпечення: безперешкодного доступу до будівель та приміщень навчальних закладів; навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання; відповідними педагогічними кадрами та облаштування кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного для проведення корекційно-розвиткових занять.

 Довідково:

У 2016-2017 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах Дніпровського району навчається 664 дитини з інвалідністю, з них: 4 – з тяжкими вадами мовлення; 6 – з вадами зору; 15 – з психоневрологічними порушеннями; 72 – з порушенням опорно-рухового апарату; 105 – з соматичними захворюваннями; 179 – з вадами слуху (з них 163 навчаються у спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті № 18); 183 – з вадами інтелектуального розвитку (навчаються у спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті № 26); 100 – інші захворювання. Мережа навчальних закладів освіти Дніпровського району, в яких навчаються та виховуються діти з особливими освітніми потребами, включає: 1 дошкільний навчальний заклад з інклюзивним навчанням; 7 спеціальних дошкільних навчальних закладів, з них з порушеннями: зору – 2; опорно-рухового апарату – 1; затримкою психічного розвитку – 1;  слуху – 1; мовлення – 2; 9 дошкільних навчальних закладів комбінованого типу, з них з порушеннями: опорно-рухового апарату – 1; мовлення – 8;  6 загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням; 2 спеціальні школи-інтернати: спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 18 для дітей з порушенням слуху; спеціальна школа-інтернат № 26 для дітей з вадами у розумовому розвитку; мовленнєві класи в спеціальній школі-інтернат № 18.

Не меншим важливим питанням, яке було розглянуто на засіданні Колегії, є робота Територіального центру соціального обслуговування Дніпровського району. Доповідаючи з цього питання директор Територіального центру Людмила Рудковська зазначила, що нині Територіальний центр - це велика розгалужена та потужна система надання соціальних послуг. До його складу входять 3 відділення, розташовані в трьох мікрорайонах, які найбільш наближені до споживачів соціальних послуг (Центральне, Березняківське, Русанівське), та 10 відділень за напрямками роботи: 3 відділення соціальної допомоги вдома; 3 відділення соціально-побутової адаптації; відділення соціально-медичних послуг (2 філії); відділення організації надання адресної допомоги та виконання соціальних програм; відділення соціально-медичної реабілітації дітей, хворих на ДЦП; відділення ранньої реабілітації дітей з інвалідністю. У штаті Територіального центру працює злагоджений колектив кваліфікованих соціальних працівників, медичних працівників, культорганізаторів, інструкторів для занять з трудотерапії, вихователів та інших фахівців (238 штатних одиниць). Центр має достатню матеріально-технічну базу, яка дозволяє надавати послуги якісно та вчасно.

З вересня 2011 року функціонує «Університет третього віку», який проводить навчання у 11 факультетах. Слухачами «Університету третього віку» стали вже понад 730 літніх мешканців району. Великим попитом серед підопічних користуються комп’ютерні  курси та курси  іноземної мови відкриті у Русанівському та Центральному відділеннях. Щодня відділення відвідують 750 осіб. Функціонують три хори ветеранів: “Березничанка”, “Вербиченька”, “Червона калина”, які беруть активну участь в заходах району. Для людей похилого віку проводяться культурно-масові заходи (лекції, святкові вечори). Завдяки співпраці Терцентру із закладами культури підопічні мають змогу безкоштовно відвідувати вистави, концерти, екскурсії тощо. Не залишаються поза увагою і ювіляри, які відсвяткували 100 і більше років.   У 2016 році з ювілеєм привітали 13 дніпровчан-довгожителів.

Відділення організації надання адресної допомоги та виконання соціальних програм  проводить значну роботу з надання підопічним соціальних послуг (безкоштовне прання білизни, ремонт одягу, ремонт взуття, обслуговування перукарем лежачих вдома, санітарна гігієна вдома). За рахунок  коштів міської цільової програми «Турбота. Назустріч киянам» на 2016 – 2018 роки забезпечується надання щомісячних продуктових наборів, матеріальної допомоги, святкових продовольчих наборів, а лежачі хворі, які перебувають на надомному обслуговуванні, забезпечуються підгузками. Крім цього, Територіальним центром організовано співпрацю з цілою низкою благодійних організацій, які надають гуманітарну допомогу  для підопічних. 

Відділення соціально-медичної реабілітації дітей, хворих на ДЦП, та ранньої реабілітації дітей з інвалідністю щодня відвідує 31  дитина. Для проведення комплексної реабілітації відділення має різноманітне обладнання, тренажери, фізіотерапевтичну апаратуру, кульковий басейн, сенсорну кімнату, обладнання для проведення бальнеологічних процедур та аромотерапії, спортивну залу, ігрові кімнати та кімнати для проведення занять з спеціалістами відділення. Діти до відділення доставляються у спеціально пристосованому автомобілі, згідно з графіком відвідування. У відділенні реабілітації проводиться низка культурних заходів. Діти мають змогу відвідувати різноманітні екскурсії. Вихованці відділення беруть активну участь у виставках робіт та творчості, як у відділенні та поза його межами, та займають призові місця. Минулого року, за ініціативи громадської організації «Ми разом- співтовариство особливих сімей» та за підтримки Благодійного фонду «Дніпровський», у відділенні відкрилися перший  та другий модуль інклюзивного дитячого майданчика. На ньому діти з порушеннями опорно-рухового апарату мають змогу гратися, спілкуватися та розвиватися поряд зі здоровими дітьми.

Працівники Територіального центру постійно працюють над поліпшенням своєї роботи. Зокрема Дніпровський територіальний центр єдиний у м. Києві, який залучив найбільш активних відвідувачів до волонтерської роботи. Нині група налічує 55 пенсіонерів-волонтерів, які обслуговують 47 підопічних.

Як зазначила директор Територіального центру Людмила Рудковська, позитивні результати роботи стали можливими завдяки зосередженню зусиль всіх, без виключення, працівників Територіального центру, плідній співпраці з Управлінням праці та соціального захисту населення, громадськими організаціями та іншими структурними підрозділами району.  У планах установи проведення заходів щодо:  моніторингу та  визначення потреб  громадян,  які мають право на отримання безкоштовних соціальних послуг; інформування   населення   Дніпровського району про соціальні послуги, які надаються Терцентром, а також продовження роботи з благодійними організаціями стосовно надання підопічним гуманітарної допомоги.   

  Довідково:

 На обліку в Територіальному центрі знаходиться 5143 одиноких непрацездатних мешканця, з яких 1206 підопічних перебуває на надомному обслуговуванні в Центральному, Русанівському та Березняківському відділеннях соціальної допомоги вдома. Відділення надають послуги паліативного догляду 169 лежачим хворим. Обслуговування вдома проводиться 107 соціальними робітниками,   які надають послуги соціально-побутового характеру: закупівля та доставка продуктів харчування, гарячих обідів, промислових товарів та ліків, приготування їжі, прання білизни, прибирання квартири, оплата різних платежів, супроводження до поліклініки, оформлення субсидій та інше. На обліку в Територіальному центрі  знаходиться 42 багатодітні родини (148 дітей), 16 дітей-сиріт, 56 дітей-інвалідів, 10 дітей, що виховуються батьками-інвалідами, 344 вимушених переселенці.     

Пропозиції, надані доповідачами,  були обговорені та підтримані членами Колегії.  За результатами засідання напрацьовані рішення, які є обов’язковими для подальшого впровадження задля забезпечення якісної та ефективної життєдіяльності району.

Підготовлено відділом з питань інформаційної політики за матеріалами районного управління освіти та Територіального центру соціального обслуговування



При використанні матеріалів посилання на КМДА обов'язкове.