15 березня - Всесвітній день захисту прав споживачів


Сьогодні відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Датою для святкування цього дня обрана річниця з дня історичного виступу Президента США Джона Ф.Кеннеді в Конгресі 15 березня 1962 року, який проголосив чотири основних права споживача: на безпеку, на інформацію, на вибір і на право бути почутим. Ці базові постулати залишаються актуальними й понині.
Отже нагадаємо про те, що варто знати кожному споживачу, якщо його права порушено.
У таких випадках варто запам'ятати всього кілька моментів:
- Завжди читайте інформацію на етикетці, вона повинна бути написана державною мовою, якщо сумніви в правильності вибору того чи іншого товару або послуги все ж таки присутні, то краще пошукати додаткові дані на сайті виробника, в засобах масової інформації або порадитися з професіоналами.
- Намагайтеся якомога уважніше відстежувати термін придатності придбаних продуктів. Якщо він минув, а товар все ще лежить на полиці магазину, варто згадати про свої права та звернутися до відповідних контролюючих органів.
- Продавець зобов'язаний видати чек, квитанцію або договір про надання послуг. Якщо з якихось причин нічого подібного вам не дали, то це привід для з'ясування обставин.
- Не забувайте, що всі претензії до продавця ви можете висловити тільки при наявності чека або документа, що підтверджує факт покупки (надання послуги). Відшкодування збитку також проводиться за обов'язкової наявності документа, що підтверджує покупку (надання послуги).
- У випадку якщо у вас виникли сумніви в належній якості придбаного товару або послуги, то знову ж слід звернутися до відповідних контролюючих органів.
У разі порушення ваших прав, як споживача ви маєте право звернутися до суду або до Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів України.
У столиці захистом прав споживачів займається Головне управління Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів в м. Києві (вул. Некрасовська, 10/8, м. Київ; тел. 486 54 86, офіційний сайт: http://www.dpss.gov.ua).
При зверненні до Держпродспоживслужби подаються наступні документи:
- звернення; - копія звернення до суб’єкта господарювання, - копія документу, який засвідчує факт придбання продукції; - копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу; - інші документи, які стосуються розгляду звернення.
Згідно зі ст. 5 Закону України «Про звернення громадян», звернення може бути усним чи письмовим. Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою. Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення). У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Довідково. Основним нормативно-правовим актом в Україні, який регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг є Закон України «Про захист прав споживачів».
Щиро радимо споживачам – вивчайте, використовуйте законодавство про захист прав споживачів та захищайте свої права!
Підготовлено відділом з питань інформаційної політики за матеріалами Держпродспоживслужби та Інтернет-ресурсів