Біля 500 тисяч голосів віддали кияни за проекти Громадського бюджету


У Києві завершилося голосування за проекти Громадського бюджету. У порівнянні з першим голосуванням у січні 2017 кількість учасників вже зросла у 3 рази і сягає 150 тисяч учасників, які віддали за проекти вже біля 500 тисяч голосів.
Під тиском громадськості Київ впровадив повністю електронне голосування ще на початку 2017, яке зараз відбувається надійними засобами ідентифікації особи – БанкІД (для клієнтів державних ПриватБанк та ОщадБанк) та ЕЦП (електронного цифрового підпису) . Отримання засобів ідентифікації – безкоштовне.
Кожен киянин міг проголосувати за 5 проектів та долучитися до всіх цікавих їм команд на сайті Громадського бюджету Києва. Біля 150 проектів отримали вже більше 1-3 тис. голосів, а лідер – понад 7 тисяч, що є новим рекордом в історії ГБ в Україні.
Вперше в Україні для визначення проектів-переможців запроваджено рейтинг, який формується за формулою ваги голосу – співвідношення кількості голосів за проект до його бюджету. Це значно підвищило бюджетну ефективність громадських проектів та очікується значне зростання кількості переможців – біля 300. На сайті діє спеціальний сервіс для моніторингу за улюбленими проектами.
Сергій Лобойко, голова групи Е-демократія РПР прокоментував – "Згідно досліджень Центру Розвитку Інновацій – понад 150 міст України вже впровадили бюджети участі. Більшість слідкує за досвідом Києва, який є піонером у розвитку української моделі цієї міжнародної ідеї розвитку самоврядування."
Київ виділив 150 млн грн на проекти Громадського бюджету. Голосування розпочалося на день Незалежності України та завершилося 15.09 – в Міжнародний день демократії. Цього року кияни подали на 30% більше проектів ніж у 2017. Пройшли експертизу 940 проектів на суму понад 500 млн грн.
Згідно з Положенням про Громадський бюджет міста Києва, надалі реалізація проектів ГБ відбуватиметься так:
1. Виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) узагальнює список проектів ГБ, які плануються до реалізації в наступному (плановому) бюджетному році (періоді), зокрема на основі:
- рішення ГБК про затвердження списку проектів–переможців;
- інформації від РБК /розпорядник бюджетних коштів/ щодо зацікавленості в реалізації проектів, опрацьованих в порядку статті 13 цього Положення, а також інших проектів, які зібрали мінімально необхідну кількість голосів, визначену параметрами ГБ (в межах граничних обсягів показників бюджету на наступний бюджетний період, доведених РБК);
- звернень від МРГ з інформацію щодо проектів, які фінансуватимуться повністю чи частково за кошти спонсорів.
2. Виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) впродовж 5 днів з дня отримання рішення ГБК про затвердження списку проектів–переможців забезпечує передачу цієї інформації відповідним РБК (відповідним структурним підрозділам виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та/або районним в місті Києві державним адміністраціям, до компетенції яких належить питання реалізації цих проектів) з метою уточнення кошторисів та планів реалізації проектів-переможців та включення їх до бюджетних запитів.
3. РБК:
- 3.1. включають показники та іншу інформацію щодо проектів-переможців, що належать до їхньої компетенції, а також щодо проектів, які ними підтримані в порядку частини другої статті 13 цього Положення, до відповідних бюджетних запитів, а структурний підрозділ виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), на який покладено повноваження місцевого фінансового органу, до проекту бюджету міста Києва на плановий рік та документів, що до нього додаються;
- 3.2. вживають належних заходів для завчасної розробки проекту тендерної документації для закупівлі товарів, робіт чи послуг, передбачених відповідними проектами ГБ;
- 3.3 перед початком реалізації проектів за участі спонсора(-ів) РБК укладає протокол та організовує, за необхідності, відповідну угоду, ініціює відповідний проект рішення Київської міської ради щодо прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва відповідного майна.
Стаття 15. Реалізація, звітування та оцінка результатів реалізації проектів ГБ
1. Після затвердження в установленому порядку бюджету міста Києва РБК, визначені відповідальними за виконання проектів ГБ, забезпечують їх реалізацію відповідно до цього Положення та законодавства, зокрема, вживають заходів для оголошення не пізніше 1 березня бюджетного року, в якому буде здійснюватися реалізація проекту, публічних торгів для закупівлі товарів, робіт чи послуг, передбачених проектом.
У разі, якщо за результатами проведення публічних торгів на закупівлю товарів, робіт чи послуг, передбачених проектом, досягнута економія бюджетних коштів, за ініціативою Команди зазначені кошти першочергово витрачаються в межах діючого законодавства на цілі, передбачені проектом.
2. Учасники Команд (в т.ч. Команд, проекти яких не стали переможцями, але реалізуються за рішеннями РБК) можуть брати участь в реалізації та здійснювати контроль за реалізацією своїх проектів ГБ.
РБК (розпорядники нижчого рівня або одержувачі) коштів бюджету міста Києва надають (забезпечують) Командам та їх спонсорам, зокрема тим, внесок яких складає більше 10%:
- можливість долучитися до розробки детального плану та кошторису реалізації проекту, чи/та тендерної документації (технічного завдання);
- можливість ознайомлення з проектами угод з підрядниками чи актами виконаних робіт перед їх підписанням;
- безперешкодний доступ до об’єкта, на якому відбувається реалізація проекту ГБ, та надання даних про контактну особу від підрядника, що відповідає за реалізацію проекту ГБ;
- звіт РБК про реалізацію проекту, підготовлений згідно з вимогами цього Положення.
РБК (розпорядник нижчого рівня або одержувач) коштів бюджету міста Києва після розробки тендерної документації (технічного завдання) направляє її лідеру Команди та спонсору проекту на погодження. Лідер Команди проекту та спонсор мають погодити її (шляхом візування документа або в інший прийнятний для сторін спосіб), або не погодити (про що письмово заявити) протягом 7 днів з дня отримання проектної документації. У разі відсутності погодження у визначений термін тендерна документація (технічне завдання) вважається погодженою.
3. Реалізовані проекти забезпечуються інформаційними табличками (наклейками), опис яких розробляється МРГ та затверджується ГБК. Інформаційні таблички (наклейки) щодо реалізованого проекту містять назву проекту, інформацію про учасників Команди, параметри ефективності проекту, а також іншу інформацію.
4. РБК готують звіти:
- оперативний щоквартальний звіт - до 10 числа місяця, наступного за звітним. Звіт готується за формою, що затверджується МРГ;
- річний звіт за підсумками року - до 31 січня року, наступного за звітним. Звіт готується за формою, що затверджується МРГ.
5. Звіти включають в себе:
- загальний опис результатів проекту;
- заходи, які не вдалося реалізувати, або було реалізовано іншим чином;
- опис робіт та послуг, які було проведено та надано, їх послідовність, зокрема, посилання на закупівлю товарів, робіт чи послуг на веб-сайті публічних закупівель «Prozorro»;
- плановий та фактичний термін реалізації;
- плановий та фактичний бюджет;
- 6коментар щодо причин недотримання термінів та відхилення від визначених бюджетів (у разі настання таких випадків);
- документів, що підтверджують погодження тендерної документації (технічного завдання) лідером Команди проекту, а також іншими, визначеними цим Положенням особами;
- фотозвіт щодо результату реалізації проекту та інформаційного знаку.
6. Учасники Команди проекту-переможця, а також проекту, що реалізується в порядку частини другої статті 13 цього Положення, мають можливість надавати публічну оцінку щоквартальному та річному звіту, а також оприлюднювати в електронній системі альтернативні звіти про реалізацію проекту.
7. На початку кожного кварталу проводиться публічна спільна звітна нарада під головуванням голови МРГ, на яку запрошуються Київський міський голова, заступник міського голови - секретар Київської міської ради, депутати Київської міської ради, перший заступник та заступники Київської міської державної адміністрації, керівники РБК, які відповідальні за реалізацію проектів-переможців, а також інших проектів, члени МРГ, члени ГБК, учасники Команд проектів – переможців тощо.
Звітні наради веб-транслюються в режимі реального часу в електронній системі.
8. Щоквартальні та річні звіти про стан реалізації проектів-переможців, а також проектів, що реалізуються в порядку частини другої статті 13 цього Положення, відеоматеріали щоквартальних нарад, а також інша звітна інформація оприлюднюються в електронній системі та на єдиному веб-порталі територіальної громади міста Києва протягом семи днів з дня їх підготовки.
9. РБК на запит учасників Команди проекту (авторів проектів) зобов’язані надавати всю необхідну інформацію, яка стосується функціонування та експлуатації реалізованих ними проектів ГБ, а також протягом всього строку функціонування проекту завчасно інформувати учасників Команди проекту (авторів проектів) щодо всіх будівельних чи ремонтних робіт, що будуть здійснюватися на відповідному об’єкті та можуть вплинути на первинний стан реалізованого проекту.
10. ГБК за результатами отриманих результатів досліджень формує загальну оцінку результатів реалізації ГБ та надає МРГ рекомендації щодо удосконалення механізму ГБ, який оприлюднюється в електронній системі.
Інформацію підготовлено відділом з питань інформаційної політики за матеріалами gb.kyivcity.gov.ua