Освітня безбар'єрність в Дніпровському районі
У закладах освіти Дніпровського району створені умови для безпечності, доступності та безбар’єрності. Адже безбар’єрність стає нормою для створення суспільства без обмежень, в якому гарантуються рівні права та можливості для всіх у пересуванні, зайнятості, здобутті освіти, самореалізації, спілкуванні, дозвіллі та розвитку.
В Дніпровському районі столиці спостерігається позитивна динаміка включення дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в інклюзивне середовище закладів освіти. У 2023-2024 навчальному році у 26 закладах дошкільної освіти та 2 навчально-виховних комплексах працює 62 інклюзивні групи, в яких виховується 95 дітей з ООП; у 42 закладах загальної середньої освіти - 327 класів, в яких навчається 568 учнів з ООП.
В закладах освіти з інклюзивним навчанням обладнані 42 ресурсні кімнати, які мають відповідний розподіл функціональних зон, призначених для всебічного розвитку дітей, гармонізації їхнього психоемоційного стану та психологічного розвантаження, проведення індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять. Для забезпечення безперешкодного доступу усім учасникам освітнього процесу, незалежно від особливостей фізичного розвитку, встановлено пандуси або підіймальні платформи (рівний доступ до будівель, приміщень) у 33 закладах освіти району.
Для дітей з ООП надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога), які надаються в індивідуальній чи груповій формі. Для надання корекційно-розвиткових послуг дітям, які мають незначні функціональні мовленнєві труднощі, в Дніпровському районі м. Києва працюють 11 логопедичних пунктів, за якими закріплені 37 закладів загальної середньої освіти. Протягом 2023-2024 н.р. до логопедичних пунктів зараховано 380 дітей, з них 90 дітей отримали логопедичну допомогу та випустились з логопункту.
Для забезпечення права осіб з ООП на освіту в Дніпровському районі функціонують два Інклюзивно-ресурсних центри:
- ІРЦ №4 (працює з лютого 2019 року);
- ІРЦ №13 (працює з жовтня 2022 року).
Основні завдання ІРЦ: проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку осіб (в тому числі повторної); надання корекційно-розвиткових послуг дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти, дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу; консультування батьків, інших законних представників особи з ООП; участь фахівців (консультантів) у діяльності команд психолого-педагогічного супроводу; надання консультативної та методичної допомоги педагогічним працівникам закладів освіти.
Інклюзивно-ресурсний центр №4 – це перший центр у Дніпровському районі. Працює у відремонтованому сучасному приміщенні яке облаштовано пандусом, кімнатами для очікування з цікавими матеріалами та іграми для дітей, а також бізібордами. В приміщенні просторі кабінети фахівців з сучасними меблями, інтерактивним обладнанням та великою кількістю дидактичного матеріалу для проведення діагностики та корекційно-розвиткових занять. Велика та функціональна зала лікувальної фізкультури із «живою» підлогою та безліччю яскравих спортивних знарядь та тренажерів. Дві сенсорні кімнати (світла і темна) оснащені спеціальним обладнання для стимуляції систем сприйняття.
Інклюзивно-ресурсний центр №13 працює у новому приміщенні. Варто зазначити, що ІРЦ №13 відкрився на базі НВК №141 «ОРТ» за фінансового сприяння та залучення спонсорських коштів Всесвітнього ОРТ (World ORT). Кабінети фахівців оснащені сучасним інтерактивним обладнанням та дидактичними матеріалами, сенсорна кімната має сухий басейн з різнокольоровими кульками, інтерактивні панелями з сенсорними датчиками та звуковим обладнанням. Є цікава зала лікувальної фізкультури. Ресурсна кімната є багатофункціональною, з поділом на навчальну, ігрову зони та зону відпочинку. Споруда інклюзивного центру має безперешкодний доступ з ґанку до приміщень першого поверху, облаштовані пандуси, в будівлі працює ліфт. У приміщенні є система засобів орієнтації (вказівники) для дітей. На комунікаційних шляхах є попереджувальні рифлені і контрастні поверхні, а також тактильні позначення, які доступні для загального користування. Для дітей з особливостями фізичного розвитку облаштовано туалети з універсальною кабіною, зокрема для дітей на колісному візку.
Питання реалізації та поширення моделі інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти району, забезпечення психолого-педагогічного супроводу в класах та групах з інклюзивним навчанням, використання технологій, що забезпечують достатній рівень здійснення корекційно-розвиткової роботи, перебувають на постійному контролі управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації. Адже розвиток сучасного суспільства в умовах інклюзії та інтеграції наук змінює базові освітні орієнтири: від «освіти для всіх на все життя» – до «освіти всіх крізь усе життя», до самоосвіти. Мова йде не просто про підвищення рівня освіти, а й про формування у здобувачів знань здатності до рефлексії, що вимагає створення в закладах освіти особливого освітнього середовища в межах освітнього інклюзивного простору, яким стане інклюзивне освітнє середовище.