Мін’юст презентував програму «Я МАЮ ПРАВО!» про захист прав споживачів
Міністерство юстиції України презентувало восьмий випуск програми «Я МАЮ ПРАВО!» на тему «Захист прав споживачів». Відеоматеріал створений за підтримки проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні», який реалізується Канадським бюро міжнародної освіти у партнерстві з Координаційним центром надання правової допомоги та фінансується Урядом Канади.
«Я МАЮ ПРАВО!» – загальнонаціональний правопросвітницький ТВ проект, спрямований на підвищення рівня правової обізнаності громадян.
У цьому випуску роз’яснюється, які права мають споживачі та як ці права захистити.
Так, з-поміж іншого, споживачі мають право на:
- належну якість продукції та обслуговування;
- безпеку продукції;
- необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника, виконавця та продавця;
- на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції, відповідно до закону.
Споживачі мають право об’єднуватися в громадські організації, звертатися до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.
Також у випуску пояснюється, які зобов’язання перед споживачем мають продавець, виробник або виконавець. Зокрема, під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу та експлуатаційні документи.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару, продавця або виконавця, або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвати договір та повернути сплачену за товар суму;
- вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця або виробника.
Продавець або виробник зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Якщо продавець ухиляється від свого обов’язку, потрібно подати скаргу до Головного управління Держпродспоживслужби за місцем проживання. Термін розгляду скарги – до 1 місяця.
Інформацію підготовлено відділом з питань інформаційної політики за матеріалами pravo.minjust.gov.ua