У Києві провели конкурс на обрання управителів у багатоквартирних будинках
У Києві провели конкурс із призначення управителя багатоквартирного будинку відповідно до вимог чинного законодавства та листа від Антимонопольного комітету України. Таким чином, у будинках, мешканці яких досі не прийняли рішення щодо управління, призначено управителя на конкурсній основі, укладено відповідні договори з переліком послуг і реальних витрат на їх виконання. Інформація про це опублікована на сайтах районних в місті Києві державних адміністрацій.
Відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» № 417, управитель багатоквартирного будинку (фізична особа – підприємець або юридична особа – суб’єкт підприємницької діяльності) за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території й належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Йдеться про:
- прибирання приміщень і територій, санітарно-технічні роботи, обслуговування внутрішньобудинкових систем, утримання ліфтів;
- купівлю електроенергії для функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
- поточний ремонт спільного майна;
- інші додаткові послуги, які можуть замовити співвласники.
Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін. Виняток: обрання управителя органом місцевого самоврядування (ОМС). Якщо управитель визначений ОМС на конкурсних засадах, ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем.
Комунальні підприємства «Керуючі компанії з обслуговування житлового фонду м. Києва» здійснювали коригування вартості своїх послуг у 2017 році. При цьому з того часу суттєво зросли наступні складові витрат: ціна електроенергії зросла майже в 5 разів, збільшився у кілька разів розмір мінімальної зарплати, зросли витрати на паливо-мастильні матеріали, елементи аварійно-ремонтного обслуговування. Крім того, гострий дефіцит персоналу в умовах воєнного стану та загальної мобілізації спричинив підвищене навантаження на працівників лінійного складу. До сьогодні середньозважений тариф керуючих компаній, що не змінювався понад 7 років, складає 7–8 грн/кв. м. Ці показники суттєво нижчі від реальних витрат підприємств.
Наразі понад 50% житлового фонду столиці – це будинки, що обслуговуються не комунальними керуючими компаніями. Це переважно будинки, де створено ОСББ/ЖБК; інвестиційні будинки; будинки з управляючими компаніями, зокрема комерційними. Ціна керуючих компаній є необґрунтованою в порівнянні з вартістю обслуговування в будинках приватними компаніями, а також ОСББ і ЖБК.
Минулого тижня на розгляд депутатів Київради був направлений проєкт рішення, в якому керуючим компаніям рекомендується не змінювати ціну на обслуговування для споживачів. А різницю в ціні компенсувати за рахунок бюджетних коштів міста. Цей проєкт рішення депутати не підтримали, аргументуючи свою позицію необхідністю справедливого підходу до ціноутворення для всіх управителів.
На виконання вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» продовжували надавати послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій у межах вартості, встановленої на момент останнього затвердження тарифів. А саме станом на 1 липня 2017 року, оскільки співвласники більшості житлових будинків Києва не визначились із формою управління будинком та не обирали управителя.
Однак, враховуючи подання Антимонопольного комітету України та нинішню економічну, кадрову й господарську ситуацію в будинках, де не обрано управителя, орган місцевої влади зобов’язаний провести відповідний конкурс.
Для уникнення маніпуляцій та спекуляцій щодо законних прав і можливостей з управління спільним майном, якими сьогодні володіють мешканці багатоквартирних будинків, звертаємо увагу:
- призначення управителя на конкурсній основі органом місцевого самоврядування не позбавляє мешканців права змінити управителя самостійно;
- призначення управителя не обмежує прав та можливостей щодо створення ОСББ, переобрання управителя, зміни умов договору на управління;
- призначення або обрання управителя дає можливість мешканцям багатоповерхових будинків брати участь у програмах та механізмах співфінансування, що наразі працюють на рівні муніципалітету та держави.